Европейската агенция по лекарствата (ЕМА) представи днес заключението си, че съществува възможна връзка между образуването на съсиреци и ваксината срещу ковид на „АстраЗенека“. Новината съобщава Българската телеграфна агенция.


Подобни случаи са много редки, се отбелязва в становището. Уточнява се, че тромбози може да се наблюдават до две седмици след поставянето на ваксината. Това следва да бъде взето под внимание от лекарите и от хората, които желаят да се имунизират.

Европейската агенция по лекарствата не може да определи засега кои са причините, които водят до тромбозите.

Агенцията призовава хората, които имат съмнения за нежелани последици от ваксината, незабавно да се обърнат към лекар. Потвърждава се, че ваксината може да предизвика артериална тромбоза и инсулт. Оценката се основава на разглеждането на 62 случая, от които 18 са завършили със смърт.

ЕМА по-рано заяви, че ваксината е безопасна. Днес агенцията повтаря мнението, че ползите от препарата са повече от вредите.

В днешното становище се допълва, че при тромбози трябва да се действа бързо. Според ЕМА е възможно причината за образуването на съсиреци да се дължи на имунна реакция към ваксината. 

Във връзка със становището на ЕМА от Министерството на здравеопазването обявиха, че днес, 7 април, в 18.30 ч. министърът на здравеопазването проф. Костадин Ангелов свиква извънредно заседание на Националния ваксинационен щаб.

По-късно днес проф. Ангелов ще участва в извънредна видеоконферентна среща на здравните министри на ЕС, тема на която са ваксините срещу COVID-19. Срещата е по инициатива на Португалското председателство на Съвета на ЕС.